عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای

قسمتی از متن پایان نامه :

اهمیت تبلیغات

اعتقاد بر این می باشد که تبلیغات مثبت عامل موثری در جذب مشتریان جدید می باشد. ادبیات معتبر و قابل توجهی درمورد­ی اهمیت تبلیغات در زمینه­ی بازاریابی و رفتار مصرف­کننده هست. ارزش تبلیغات زمانی معلوم می­گردد که پیامدها و آثار آن روی خریداران بالقوه و واقعی نظاره گردد. تفسیرهای مثبت از سوی مشتریان خشنود می­تواند موجب افزایش خریدها گردد در حالی که تفسیرهای منفی از سوی مشتریان ناخشنود می­تواند به کاهش خریدها منجر گردد (شاه و استارک[1]، 2004).

مبانی نظری زیادی هست که نشان می­دهد تبلیغات بر رفتار مصرف­کنندگان تأثیر می­گذارد. تبلیغات مثبت سبب کاهش مخارج بازاریابی می­گردد و اگر بتوان مشتریان جدید را جذب نمود، باعث افزایش درآمد می­گردد. با در نظر داشتن ارتباط­ی بین رضایت مشتـری و تبلیغات، بعضی از محققان اظهار داشته­اند که شکل این ارتباط در سطوح مختلف رضایت، متفاوت می باشد. به عنوان مثال، هارت[2] و همکارانش (1996) معتقد هستند مشتریانی که تجربه­ی بدی داشته­اند، حداقل این موضوع را به 11 نفر و آنان که تجربه­ی خوبی داشته­اند، آن را برای 6 نفر تعریف می­کنند. همچنین مجله­ی فورچون (1997) گزارش نمود طبق تحقیقات انجام شده افراد تجربیات خوب خود را به 8 نفر و در ارتباط با تجربیات منفی حداقل برای 20 نفر بازگو می­کنند. از تبلیغات به عنوان عامل مؤثری در کاهش ریسک مصرف­کنندگان به هنگام تصمیم­گیری درمورد­ی خرید نیز یاد کرده­اند. درمورد­ی تأثیر تبلیغات بر خدمات نیز مطالعات زیادی صورت گرفته می باشد. تبلیغات مثبت وسیله­ای ارزشمند برای ارتقـای محصولات و خدمات شرکت­های تجاری به شمار می­رود. پس، اهمیت تبلیغات برای شرکت­های خدماتی نیز به اثبات رسیده می باشد و حتی تبلیغات برای خدمات مهم­تر از کالاها تلقی می­گردد (کاندو، کورکارنی و مورتی[3]، 2008).

 

 

2-5- اهـداف تبلیغات

هدف از تبلیغات، معرفی محصولات به مشتریان می باشد و مشتریان بر اساس تبلیغات انجام گرفته، با کیفیت، قیمت و خدمات شرکت­ها آشنا می­شوند. به گونه کلی، تبلیغات تأثیر مستقیم بر فروش دارد و افزایش اندازه فروش نیز بر سود شرکت­ها مؤثر می باشد (رابینسون و چانگ[4]، 1996).

به گونه کلی، هدف از تبلیغات، ارایه­ی اطلاعات، ترغیب افراد یا یادآوری می باشد. در تبلیغات با ارایه­ی اطلاعات، بنگاه اقتصادی و محصولات آن معرفی می­شوند. هدف تبلیغات این می باشد که اولویت مشتریان را نسبت به محصولات تغییر دهد. در تبلیغات با هدف یادآوری، بر ویژگی­های محصول دوباره تأکید و معمولاً از این نوع تبلیغ در مراحل پایانی عمر محصول بهره گیری می­گردد. به گونه کلی، می­توان گفت هر محصولی در چرخه­ی عمر خود، نیازمند اهداف تبلیغاتی متفاوت می باشد (فلاحی و دهقانی، 1389).

به اعتقاد حسینی (1387) هدف از تبلیغ تنها شناساندن کـالا نیست و شرکت­های بازرگـانی هرگـز بی­نیاز از تبلیغات نیستند؛ زیرا فروش هیچگاه به نقطه اشباع نمی­رسد. تبلیغات می­تواند هدف­های متفاوتی داشته باشد که مهم­ترین آن­ها به­تبیین زیر می باشد:

4- Shah, and Stark

1- Hurt et al

2- Kundu, Kurkarni and Murthy

3- Robinson and chang

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

هدف کلی پژوهش این می باشد که تأثیر هزینه­های تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکت­های صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز مطالعه و آزمون گردد. اهداف ویژه­ی پژوهش، ارائه­ی نتایج کاربردی در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات یاد شده به مدیران، سرمایه­گذاران و کارشناسان بازاریابی به مقصود یاری آنان در اتخاذ تصمیم­های مالی به موقع، صحیح و معقول می­باشد.