عنوان کامل پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی با بهره گیری از معیارهای مناسب در تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی

قسمتی از متن پایان نامه :

2-1-6-      مفهوم لجستیک کالا

در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکت ها و سازمان ها با بهره گیری از انواع فناوری و علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی از طریق ابزارهای مدیریت داده و مدیریت دانش و بهینه سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان می‌کنند. یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده می باشد، مدیریت زنجیره‌ تأمین و مفهوم لجستیک کالا می باشد. با بهره گیری از این ابزار سازمان قادرخواهد بود روابط تجاری خود را با بهینه‌سازی تبادل اطلاعات با همکاران تجاری نظیر تأمین کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان محصولات و پیمانکاران حمل و نقل کالا توسعه دهد. با پیدایش، نمودار‌‌گیری، توسعه و رشد موضوع لجستیک در بیشتر فعالیت‌های جامعه امروزی، اگر از صاحبن ظران لجستیکی خواسته گردد از لجستیک تعریفی اظهار کنند، بر اساس چگونگی ارتباط و نحوه کاربرد لجستیک تعریفی ارائه خواهند نمود. این موضوع بیانگر این واقعیت می باشد که با وجود کاربرد وسیع مفهوم لجستیک در دنیای امروز، اتفاق نظری در تلقی افراد از مفاهیم و محدوده آن وجود‌ ندارد و این حالت همان‌طورکه نشانگر غنای مفهومی و کاربردی این مسأله می باشد، چنانچه در اصول و مفاهیم اصلی و اساسی آن اشتراک نظر نسبی حاصل نشود می تواند در آینده، منمودار‌ساز باشد.

برای شروع بهتر می باشد با اظهار بعضی تعاریف مرتبط با “لجستیک و زنجیره‌ تأمین ” شروع کنیم. آغاز لجستیک را مرور می‌کنیم:

در منابع مختلف تعاریفی از لجستیک آورده شده می باشد که بعضی نظامی (به دلیل ریشه تاریخی لفظ لجستیک در ارتش یونان باستان و پیشرفت لجستیک به لحاظ علمی و عملی در ارتش‌های جهان) و بعضی غیرنظامی (تجاری) هستند. در ذیل به بعضی از تعاریف تجاری لجستیک تصریح می گردد.

– علم برنامه‏ریزی، انتقال، جابجایی و نگهداری نیروها، که به گونه کلی شامل فعالیت‏های زیر می‏گردد (غفاری توران، 1383، 25)

  • طراحی، توسعه، اکتساب، ذخیره، انتقال، توزیع، نگهداری، تخلیه و دفع ، آرایش و چیدمان مواد.
  • انتقال نیروها و افراد.
  • اکتساب یا ساخت، نگهداری، اداره کردن و آرایش و چیدمان تجهیزات.
  • اکتساب (بدست آوردن) یا تهیه و ارائه خدمات.
  • پشتیبانی خدمات ایمنی و بهداشتی.

– علم طرح‏ریزی و اجرای عملیات جابجایی و نگهداری و تثبیت وضعیت نیروها. آن دسته از عملیات نظامی که به طراحی، توسعه و تأمین، ذخیره‏سازی، حمل و نقل، توزیع، نگهداری و تعمیرات، تخلیه و ترخیص مواد، جابجایی، تخلیه و بستری کردن پرسنل، تهیه و ترخیص تسهیلات ساختمانی، نگهداری، عملیات و تأمین خدمات مربوط می‏گردد.

– فرآیند برنامه‏ریزی، اجرا و کنترل جریان و انبارداری و نگهداری کارآمد و صرفه‏جویانه مواد خام، موجودی‏های بین راهی و فرآورده‏های تمام شده و اطلاعات مربوط به آنها از نقطه مبدأ تا نقطه مصرف، به مقصود تأمین نیازهای مشتریان )کالاکوتا؛رابینسون.1999.ص1(.[1]

توسط انجمن مدیریت لجستیک[2] تعریف غیرنظامی از لجستیک، بدین تبیین آورده شده می باشد: لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره‌ تأمین می باشد که برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل موثر و کارای جریان و انبارش کالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط را از نقطه مبداء تا نقطه مصرف به عهده دارد تا نیازمندی های مشتری برآورده گردد. در کتاب مدیریت لجستیک بازرگانی، لجستیک این‌گونه تعریف شده می باشد: مدیریت لجستیک بازرگانی شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و کنترل فعالیت‌های مربوط به حرکت و توقف مواد می باشد، به‌طوری‌که جریان محصول را از نقطه آغازین مواد خام تا نقطه نهایی مصرف تسهیل کرده و به مقصود پشتیبانی سطوح مورد انتظار خدمات مشتریان و موارد مربوطه، نظیر هزینه‌ها، زمان، مکان مورد نظر و ارائه خدمت یا تحویل کالا به مشتری، جریان اطّلاعات را تحت پوشش قرار دهد.

 

در نمودار(2-9) ارائه شده از سیستم کلان لجستیک، فعالیت‏های تدارک، اکتساب، انبارداری، حمل و نقل و توزیع به عنوان اجزاء اصلی زنجیره‌ تأمین سیستم دفاعی در نظر گرفته شده‏اند. هدف این فعالیت‏ها ارائه ملزومات و تجهیزات به نیروهای نظامی می باشد.

[1] . Kalakota & Robinson, 1999, 1

[2].  Council of Logistics Management

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– سوال‌های اصلی پژوهش

  • تأثیر عواملی همچون بعد مسافت، شهرت(نام تجاری)، توان مالی، سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)، توان و دانش فنی، استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  • درجه اهمیت و اولویت هریک از معیارها در ارزیابی تامین کنندگان چگونه می باشد؟

 

1-5- سوال‌های فرعی پژوهش

  1. تأثیر بعد مسافت برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  2. تأثیر شهرت(نام تجاری) برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  3. تأثیر توان مالی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  4. تأثیر سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  5. تأثیر توان و دانش فنی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  6. تأثیر استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟

مطالعه و اولویت بندی تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی با بهره گیری از معیارهای مناسب در تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی