عنوان کامل پایان نامه :

تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی با بهره گیری از معیارهای مناسب در تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی

قسمتی از متن پایان نامه :

تاریخچه مدیریت زنجیره‌ تأمین

در دو دهه 60 و 70 میلادی، سازمان ها برای افزایش توان رقابتی خود کوشش می‌کردند تا با استاندارد سازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن وقت تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و متناسب، پیش‌نیاز دستیابی به خواسته‌های بازار و درنتیجه کسب سهم بازار بیشتری می باشد. به همین دلیل سازمان ها تمام کوشش خود را بر افزایش کارایی معطوف می‌کردند. در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمان ها به گونه فزاینده ای به افزایش انعطاف پذیری درخطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه مند شدند. در دهه90 میلادی، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانایی های شـرکت کافی نیست، بلکه تأمین کنندگان قطعات و مواد نیز بایستی موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز بایستی ارتباط نزدیکی با سیاست‌های توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نظری، رویکردهای زنجیره‌ تأمین و مدیریت آن وارد حیطه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره‌ تأمین، بسیاری از فعالیت‌های اساسی مدیریت زنجیره با روش‌های جدید درحال انجام می باشد[1].

به گونه اختصار مدیریت زنجیره‌ تأمین، نتیجه تکاملی مدیریت انبارداری می باشد. کارشناسان با مطالعه در زمینه ارتباط داخلی بین انبارداری و حمل و نقل و نیز یکپارچه ‌سازی آنها، قادر به کاهش موجودی خود شدند. حاصل این مطالعات، “‌مدیریت توزیع” نام گرفت. بعدها، با اضافه شدن مباحث مدیریت ساخت، تدارکات و سفارش‌ها به مدیریت توزیع، مفهوم “‌ لجستیک” پدید آمد. زنجیره‌ تأمین، نتیجه به هم پیوستن حلقه‌های عملیاتی مختلف می باشد که در ابتدای آن، عرضه‌کنندگان و در انتهای آن مشتریان قرار دارند( معصومى، 1377، 88).

2-1-8- دسته بندی زنجیره­های تأمین

2-1-8-1-  زنجیره‌ تأمین بالادست:

این بخش شامل تأمین کنندگان اولیه (که خودشان می توانند مونتاژکننده و یا سازنده باشند) و تأمین کنندگانشان هستندکه همه این مسیرها از مواد سرچشمه می گیرد. فعالیت های اصلی این قسمت خرید و حمل می باشد.

 

2-1-8-2- زنجیره‌ تأمین داخلی:

این بخش شامل همه پردازش های بهره گیری شده به وسیله یک سازمان در تبدیل داده های حمل شـده به سازمان به وسیله تأمین کنندگان به خروجی هاست، از زمانی که مواد وارد سازمان می گردد تا زمانی که محصول نهایی برای توزیع به خارج سازمان حرکت می کند. فعالیت ها اینجا شامل حمل مواد، مدیریت موجودی، ساخت وکنترل کیفیت می باشد.

 

2-1-8-3- زنجیره‌ تأمین پایین دست:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

این بخش شامل همه فرایندهای درگیر در توزیع و تحویل محصولات به مشتریان نهایی می باشد. خیلی زیاد نظاره می گردد که زنجیره‌ تأمین و قتی محصول واگذار یا مصرف می گردد، پایان می پذیرد. اینجا فعالیت ها شامل بسته بندی، انبار و حمل می باشد. این فعالیت ها ممکن می باشد با بهره گیری از چندین توزیع کننده انجام گردد مثل کل فروشان و خرده فروشان. ایـن قسمت می تواند به سمت راست به همین ترتیب گسترش یابد.

زنجیره‌ تأمین درهمه نمودار ها و اندازه ها هست و ممکن می باشد بسیار پیچیده باشد. زنجیره‌ تأمین برای یک ماشین شامل صدها عرضه کننده، هزاران کارگاه ساخت و کارگاه مونتاژ، انبارها، دلالها، فروشندگان تجاری مستقیم، عمده فروشان، مشتریان و وظایف پشتیبانی ازقبیل مهندسی محصول، آژانس های خرید، بانک ها و شرکت های نقل و انتقال می باشد. همانطور که در نمودار عوامل تولید(2-2) نظاره می گردد، مدیریت بازاریابی و 4 آمیخته اصلی آن (محصول، قیمت، ارتقا و توزیع)، یک زنجیره ارزشی را تشکیل می‌دهند که هر سازمان زنده و پویایی را در محیط بازاریابی به سایر سازمان ها وابسته می کند، بطوریکه زنده ماندن و پویایی هر سازمان در گرو ارتباط با سایر سازمان های موجود می‌باشد.

[1] . مقاله داخلی: موتورهای محرک زنجیره تامین، سعید اکبری کلهری،کارشناس تامین قطعات شرکت مزدا یدک

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– سوال‌های اصلی پژوهش

  • تأثیر عواملی همچون بعد مسافت، شهرت(نام تجاری)، توان مالی، سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)، توان و دانش فنی، استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  • درجه اهمیت و اولویت هریک از معیارها در ارزیابی تامین کنندگان چگونه می باشد؟

 

1-5- سوال‌های فرعی پژوهش

  1. تأثیر بعد مسافت برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  2. تأثیر شهرت(نام تجاری) برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  3. تأثیر توان مالی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  4. تأثیر سابقه همکاری(با شرکت های توابعه نفت)برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  5. تأثیر توان و دانش فنی برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟
  6. تأثیر استانداردها وگواهی کیفیت تامین کنندگان برای انتخاب تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی چگونه می باشد؟

مطالعه و اولویت بندی تامین کنندگان کالاهای صنعتی و پالایشگاهی با بهره گیری از معیارهای مناسب در تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی