عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط بین تبلیغات تلویزیونی بر رفتار مصرف کنندگان درفرایند تصمیم خرید خودرو

قسمتی از متن پایان نامه :

انواع تبلیغ تجاری

آگهی­هایی که امروزه مورد بهره گیری تولید کنندگان هستند یا آگهی­هایی که از نظر هدف، مورد دسته بندی قرار گرفته اند عبارتند از:

 

2-12-1 تبلیغ مصرفی:

یک نوع تبلیغ بخصوص برای انواع محصولات می باشد و بیشتر متوجه فرد و کسانی می باشد که برای خود یا خانواده خرید می‌کنند (اربابی،1350، صص 78- 101).

 

2-12-2 تبلیغ صنعتی:

این نوع از تبلیغات جنبه عمومی ندارد و فقط مورد احتیاج بعضی از طبقات مشخص می باشد. بیشتر این کالاها از نوع فرآورده های صنعتی هستند که در کارخانه ها، امور ساختمانی و پزشکی مورد بهره گیری قرار می‌گیرند.

 

2-12-3 تبلیغ خدماتی:

تبلیغی که در آن ارائه خدمتی فرهنگی، اجتماعی، هنری و… به مخاطبان عرضه می گردد.

 

2-12-4 تبلیغ بازرگانی:

تولید کنندگان برای اینکه کالای خود را به فروشندگان و به گونه کلی تاجران و معامله گران به فروش برسانند ناچارند که برای جلب توجه آنها به آگهی متوسل شوند و به این وسیله فروشندگان را در جریان کالاهای خود قرار دهند.

 

 

 

آگهی تجاری ممکن می باشد از جهات دیگری طبقه بندی گردد که عبارتند از:

– آگهی تقاضای اولیه: واضح می باشد که هدف اساسی از آگهی ازدیاد تقاضا و در نتیجه تشویق مردم به خرید می باشد و آگهی، مصرف کنندگان را ترغیب می کند که جنس خاص را مصرف نمایند و ذکری از جنس نوع بخصوص نیز می­کنند. به همین دلیل این نوع از آگهی‌ها را آگهی تقاضای اولیه می­گویند.

 

– آگهی تقاضای ثانویه: مثلاً اگر آگهی دهنده اعلام کند که نه تنها چای بنوشد بلکه نوعی خاصی از چای را که او تولید کرده را بنوشد و تبلیغ مارک شخصی از کالای خود را نماید این نوع تبلیغ، آگهی تقاضای انتخابی یا ثانویه می باشد.

آگهی‌ها از لحاظ خاصیت کالا برای اقدام در برطرف کردن نوع نیاز مخاطبان نیز به شکل “آگهی های اقدام آنی” طبقه بندی می شوند. هدف بیشتر آگهی­ها این می باشد که مردم را تشویق کنند که محصول آگهی دهنده را خریده و یا سرویس او را به کار ببرند.

تبلیغات بر اساس اسناد و مدارک موجود از جهات دیگری نیز مورد طبقه بندی واقع شده می باشد که به گونه مختصر به آنها تصریح می‌کنیم:

– تبلیغ زیر آستانه حسی[1]: تبلیغ زیر آستانه حسی برای اولین بار توسط یک متخصص کارهای تبلیغاتی به نام «جیمز ویکاری  [2]به کار رفت که یکی از صاحبان سینما در آمریکا بود. جیمز ویکاری هنگام نمایش فیلم سینمایی اسپارتاکوس در سالن سینما عبارت «پاپ کورن بخورید و کوکا بنوشید» را با سرعت یک سه هزارم ثانیه، بدون اطلاع قبلی بینندگان روی پرده سینما انداخت. پس از آن تماشاگران در خلال فیلم تمایل زیادی به پاپ کورن و نوشابه کوکاکولا در خود احساس کردند.

جیمز ویکاری بعد از این تبلیغ ادعا نمود که این تبلیغ فروش نوشابه را 1/18 درصد و فروش پاپ کورن را 7/57 درصد در سالن استراحت سینما افزایش داد (مسعودی، 1381، ص 348).

[1] . subliminal advertising

[2]. James vicary

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش:

عمده ترین هدف پژوهش این می باشد که مطالعه ارتباط بین تبلیغات تلویزیونی بر رفتار مصرف کنندگان در هنگام فرآیند تصمیم خرید خودرو ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

از نظر کلی اهداف عمده پژوهش را می‌توان به صورت زیر بیان نمود:

1ـ تجزیه و تحلیل جایگاه ویژه تبلیغات تلویزیونی در امر مدیریت بازاریابی.

2ـ تجزیه و تحلیل رفتار خریداران در هنگام فرآیند تصمیم خرید خودرو.

3ـ مطالعه ارتباط بین تبلیغات تلویزیونی بر رفتار خریداران در هنگام فرآیند تصمیم خرید خودرو.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید