دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای

قسمتی از متن پایان نامه :

تعریف تبلیغات

در کتاب­ها و متون مختلف، تعاریف متفاوتی از تبلیغات آمده می باشد. اما در تمامی آن تعاریف، وجوه مشترکی هست. این وجوه مشترک شامل این موارد می­گردد:

  • تبلیغ یک ارتباط غیرشخصی می باشد.
  • بایستی برای تبلیغ پول پرداخت گردد.
  • تبلیغ از طریق رسانه­های مختلف انجام می­گیرد.
  • تبلیغات برای متقاعد کردن یا تأثیر بر اذهان افراد صورت می­گیرد.

با در نظر داشتن موارد مزبور تبلیغات ارتباط و معرفی غیرشخصی محصول یا خدمت از طریق حامل­های مختلف پیش روی دریافت وجه برای موسسه­های انتفاعی یا غیرانتفاعی یا افراد مشخص شده­ در پیام می باشد (حسینی، 1387).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

افزون بر تعریف مزبور، تعریف­های دیگری نیز از تبلیغات ارائه شده می باشد که به بعضی از آنها تصریح می­گردد.

تبلیغات به معنای رساندن پیام، خبر یا مطلبی به اطلاع مردم می باشد. ابلاغ یک موضوع با انتشار اخبار با وسایل گوناگون در اذهان مردم و جاری کردن و پخش اخبار و پیام­ها می باشد (نیوکاسمیدی[1]، 2005).

تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم، گزارش­ها، شایعه­ها، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی تصریح دارد و هدف از آن، معروف­سازی موضوع مطرح شده و اقناع افراد به تبعیت از آن می باشد که در این بین اعلان به عنوان یکی از محمل­هایی که تبلیغات بر آن صورت می­گیرد در تحولات عمومی جهان اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فردی و جمعی تأثیر فراوان دارد. از این رو می­توان اذعان داشت که تبلیغات در وجه مثبت خود یک ضرورت بوده و درحقیقت به­وجودآورنده­ی ارتباط­های لازم و منطقی در جوامع می باشد (حسینی، 1387).

“فنون تبلیغات در جنگ جهانی” اثر کلاسیک لاسول (1972) از نخستین مطالعات دقیق درمورد­ی تبلیغات و تعریف آن می باشد. بر اساس تعریف لاسول تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم یا اگر مملوس­تر اما با دقت کمتر سخن گفته گردد، به گزارش­ها، شایعه­ها، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط اجتماعی تصریح دارد. لاسول تعریف دیگری از تبلیغات را در سال 1937 ارائه نمود. او معتقد می باشد تبلیغات در کلی­ترین معنی، فن اثرگذاری بر اقدام انسانی از راه دستکاری نمودگرهاست. این نمودگرها ممکن می باشد شکل گفتاری، نوشتاری، تصویری یا موسیقیایی بگیرد (ساتون[2]، 1974).

براون[3] (1958) با تمایزی که بین اقناع و تبلیغات قایل گردید، اقناع را دستکاری نماد به مقصود ایجاد اقدام در دیگران تعریف نمود. به نظر او هنگامی که قضاوت شخص این باشد که هدف این کوشش اقناعی، به نفع اقناع­گر (دهنده­ی پیام) می باشد و کاملاً به نفع اقناع شونده (گیرنده­ی پیام) نیست، تبلیغات نامیده می­گردد. به اظهار دیگر، معیار قطعی برای فرق اقناع و تبلیغات وجود ندارد. تنها زمانی که شخص احساس کند از منبع (اقناع) منتفع می­گردد اما، گیرنده­ی پیام سود نمی­برد، می­توان اقدام یا پیام را تبلیغات نامید (سجادی، فرازمند و گـرگی­زاده، 1389).

1 – Neokosmidi

2- Sutton

3- Browne

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

هدف کلی پژوهش این می باشد که تأثیر هزینه­های تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکت­های صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز مطالعه و آزمون گردد. اهداف ویژه­ی پژوهش، ارائه­ی نتایج کاربردی در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات یاد شده به مدیران، سرمایه­گذاران و کارشناسان بازاریابی به مقصود یاری آنان در اتخاذ تصمیم­های مالی به موقع، صحیح و معقول می­باشد.